خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

اتفاقی عجیب؛ مفقود شدن ایمیل‌های گوگل

                        
 
 
روز دوشنبه ده ها هزار نفر از کاربران سرویس ای میل گوگل متوجه شدند که تمام ای میل ها و فهرست نشانی و آدرس تماس آنها روی این شبکه ناپدید شده است. شرکت گوگل دوشنبه شب در پیامی روی وبلاگ خود ضمن عذرخواهی به خاطر این اختلال اعلام کرد که در حال جستجو و پیدا کردن تمام این ای میل هاست.

شبکه خبری سی ان ان در آغاز گزارش خود این سئوال را مطرح می کند که چگونه این تعداد پر شمار ای میل کاربران گوگل یکباره ناپدید شد و چگونه گوگل توانست آنها را احیا کند؟ آیا واقعا این ای میل ها مفقود شده اند؟

با بروز حوادثی مثل این کاربران گوگل ممکن است اعتماد خود را به این شبکه از دست داده و از خود بپرسند آیا می توان در مورد اطلاعات بسیار مهم شخصی و یا بازرگانی که در این ای میل ها وجود دارد به گوگل اعتماد کرد؟ و با توجه به اینکه سرویس ای میل گوگل یعنی « جی میل» یک سرویس مجانی است چه تضمینی وجود دارد که این شرکت اطلاعات کاربران را امن نگاه دارد؟

شرکت گوگل می گوید دلیل بروز این مشکل اختلال موقتی در روزآمد کردن نرم افزاری بوده که این شرکت اخیرا در سراسر سیستم سرورهای خود نصب کرده است. اما همه می دانند که گوگل از تمام اطلاعات موجود و در حال گردش روی این شبکه چندین نسخه را در انبارهای اطلاعاتی خود در گوشه و کنار دنیا حفظ می کند.

شرکت گوگل در پیام خود این طور توضیح می دهد:« درست است که ما از تمام اطلاعات موجود در شبکه چندین نسخه را حفظ می کنیم ولی در مواردی استثنایی مثل این وجود ویروس یا کرم های رایانه ای ممکن است تمام نسخه ها از اطلاعات موجود را مختل کند. در مورد برخی از ای میل ها تمام نسخه ها پاک شده بودند و طی ۳۰ ساعت گذشته ما به شدت مشغول کار بوده ایم تا این اطلاعات آسیب دیده را احیا کنیم.»

شبکه خبری سی ان ان سپس این سئوال را مطرح می کند که اگر اختلال موقتی در سیستم سرورها سراسری بوده است گوگل چگونه توانسته تمام اطلاعات آسیب دیده را دوباره احیا کند. پاسخ گوگل این است که تمام اطلاعات موجود روی این شبکه گسترده هنوز هم به عنوان مطمئن ترین روش روی نوارهایی شبیه به کاست ذخیره و حفظ می شوند. البته گوگل هیچگاه دقیقا اعلام نکرده که از چه نوع فن آوری و یا چه نوع نواری برای این کار استفاده می کند.

برخی از کارشناسان تکنولوژی دیجیتال معتقدند که گوگل برای ذخیره کردن فقط یک نسخه از تمام ای میل های موجود در این شبکه به دویست هزار نوار نیاز دارد که اگر همه آنها را روی هم بچینیم ارتفاع آن به ۴ کیلومتر خواهد رسید.

کارشناسان تاکید می کنند که شاید از نظر مصرف کنندگان نوارهایی شبیه به کاست های صوتی قدیمی و غیرقابل استفاده به نظر بیاید ولی هنوز هم بهترین و مطمئن ترین راه ذخیره سازی اطلاعات است.

گوگل در این مورد چنین می گوید:«برای حفظ اطلاعات مشترکان در مقابل اختلال ناشی از این نوع ویروس ها، گوگل اطلاعات را روی نوار نیز ذخیره می کند. چون بانک اطلاعاتی روی این نوارها هیچ ارتباطی با شبکه اینترنتی ندارد بنابراین در برابر اختلال هایی نظیر این مورد مصون است. ولی دقیقا به همین دلیل جستجو و احیا ای میل های و اطلاعات گم شده در انبار اطلاعاتی که روی نوارهای ضبط شده زمان زیادی می برد و به جای چند ثانیه ممکن است ساعتها طول بکشد.»

شبکه خبری سی ان ان سپس یادآوری می کند که شرکت گوگل هم اکنون صدها میلیون مشترک دارد و تعداد کسانی که در دو روز گذشته ای میل های خود را از دست دادند رقمی حدود ۲۰ هزار نفر بوده است. با این همه از این حادثه چه درسی می توان گرفت؟

کارشناسان فن آوری دیجیتال تاکید می کنند که شرکت های بزرگی مثل گوگل ، مایکروسافت و یاهو با توجه به گستردگی و امکانات فنی خود معمولا چندین نسخه از تمام اطلاعات موجود روی شبکه های خود را ذخیره و انبار می کنند.

بنابراین در صورت بروز هر گونه اختلالی امکانات آنها برای احیاء اطلاعات از دست رفته بسیار بیشتر از شرکت های کوچکی است که کار تخصصی آنها ذخیره سازی اطلاعات است.

البته هر فرد یا هر موسسه ای می تواند برای حفظ مطمئن تر اطلاعات خود از روش هایی مثل ذخیره کردن یک یا چند نسخه روی هارد درایوهای جداگانه استفاده کند. ولی همیشه این احتمال وجود دارد که بر اثر یک حادثه غیرقابل پیش بینی این وسایل آسیب ببینند. بنابراین شاید هنوز هم سیستم ذخیره سازی موسساتی مثل گوگل بسیار قابل اطمینان تر از روش های دیگر باشد.

در بخش پایانی این گزارش شبکه خبری سی ان ان این سئوال را مطرح می کند که آیا تضمین صد درصدی برای حفظ اطلاعات روی این شبکه ها وجود دارد؟

شرکت گوگل و موسسات مشابه در قراردادهایی که با کاربران خود امضا می کنند معمولا ۹۹ درصد تضمین می دهند. یکی از مدیران شرکت گوگل در ماه ژانویه در همین مورد گفت:« انتظار کاربران این است که سرویس ای میل آنها به اندازه شبکه تلفن قابل اعتماد و همیشه فعال باشد. تلاش ما نیز این است که در تمام زمینه ها خدمات خود را به این سطح ارتقاء دهیم.»

سال گذشته نیز شرکت گوگل اعلام کرد که توانسته است تمام خدمات خود را در حد ۹۹ درصد فعال نگاه دارد. در پیامی که روی وبلاگ گوگل منتشر شد آمده است: « در طول سال ۲۰۱۰، سرویس جی میل در ۹۹ درصد فعال و در دسترس بوده که به زبانی دیگر معنای آن این است که جی میل در طول هر ماه به طور متوسط فقط ۷ دقیقه دچار اختلال و یا غیرفعال بوده است.»

با این همه هر گاه که سرویس های ای میل گوگل و یا شرکت های دیگر دچار اختلال و غیرفعال می شوند کاربران را به شدت نگران می کند. به همین خاطر این موسسات تلاش فراوانی دارند که به هر شکل ممکن اطلاعات کاربران را به طور کامل حفظ و در صورت بروز اختلال آن را سریعا احیا کنند.  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد