خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

کانورتر آنلاین به همه فرمت‌ها

 

 

 

 

                                         تبدیل کننده آنلاین

مترجم‌های آنلاین

این روزها ترجمه آنلاین به یکی از علایق وبگردهای فارسی زبان تبدیل شده ولی با تمام تلاش هایی که برای فراهم سازی یک مترجم فارسی و قدرتمند آنلاین صورت گرفته هنوز شاهد چنین اتفاقی نیستیم. تحقق این امر به یقین می تواند روند تولید و محتوا را در سایت های فارسی متحول کرده و به عبارت دیگر دامنه محتویات این سایت ها را توسعه دهد. همانقدر که در اینترنت از مترجم فارسی خبری نیست ، کاربران بسیاری از زبانهای دیگر این امکان را دارند که از ترجمه آنلاین بهره بگیرند. در این یادداشت به مهمترین مترجم های آنلاین کنونی در اینترنت اشاره شده است. 

.

 ● مترجم آلتا ویستا: Bable Fish.Altavista.com مترجم آلتا ویستا قدیمی ترین و معروف ترین مترجم روی وب به حساب می آید. این مترجم قادر است صفحات اینترنتی یا بخشی از یک متن اینترنتی را به چند زبان رایج ترجمه کند. موتور ترجمه Bable Fish آلتا ویستا از مترجم قدرتمند سیستران بهره می گیرد. زبان هایی که مورد پشتیبانی مترجم آلتا ویستا هستند، عبارتند از: انگلیسی، آلمانی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، روسی، ژاپنی، یونانی و دو مورد از زبان های ساده شده چینی. 

.

 ● مترجم گوگل: Translate. Google مترجم گوگل یکی دیگر از مترجم های معروف اینترنت است. البته این اعتبار بیشتر به ارایه آن از سوی کمپانی غول آسای گوگل باز می گردد و نمی توان آن را از نظر کارآیی با مترجم آلتا ویستا مقایسه کرد. مترجم گوگل همانند مترجم آلتا ویستا از دسته مترجم های معمولی (غیر تحصصی) به شمار می رود. این مترجم فعلاً زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و ایتالیایی را پشتیبانی می کند و زبان های چینی، ژاپنی، کره ای و عربی نیز به صورت Beta قابل استفاده اند. گفتنی است زبان عربی که به تازگی به فهرست گوگل اضافه شده هنوز در فهرست آلتا ویستا گنجانده نشده، حال آن که مترجم سیستران از یک سال قبل مترجم عربی خود را معرفی کرده است. 

.

 ● مترجم یاهو: Bable Fish. Yahoo.com سرویس ترجمه یاهو نه محبوبیت گوگل را دارد و نه مقبولیت آلتا ویستا را. به نظر می رسد هدف اصلی یاهو برای ارایه یک مترجم آنلاین، رقابت با مترجم گوگل باشد. مترجم یاهو از تکنولوژی همسان با مترجم Bable Fish آلتا ویستا بهره می برد و تنها در طراحی آن کمی اختلاف دیده می شود. با این حال یاهو با افزودن مترجم خود به نوار ابزار یاهو (yahoo Toolbar) سعی کرده تا استفاده از مترجمش را گسترش دهد. یاهو همچنین امکان اضافه کردن مترجم خود به صفحات وب را به کاربر داده است. 

.

 ● مترجم ورلد لینگو: Worldlingo Translator این مترجم قادر است علاوه بر ترجمه متون و صفحات وب، ایمیل ها را ترجمه کند. همچنین قابلیت ترجمه متون تخصصی را نیز دارد. علاوه براین می توان از کاراکترها در بین متون استفاده کرد و متن ترجمه شده نهایی را در یک نسخه قابل پرینت، تحویل گرفت. مترجم ورلد لینگو این امکان را به کاربر می دهد تا فایل های متنی مثل World، Excel، PDF، HTML را آپلود کرده و متن ترجمه شده آنها را دریافت کند. 

.

 ● مترجم اینتر ترن: Intertran Translator مترجم اینتر ترن بیشتر به واسطه تنوع زبان هایش مورد توجه قرار گرفته است. این مترجم علاوه به زبانهای موجود در فهرست آلتا ویستا، قادر است متونی از زبانهای نروژی، سوئدی، فنلاندی، ایسلندی، ترکی، ولزی، لاتین، اسلونیایی، صربستانی، رومانیایی، مجارستانی، لهستانی، فیلیپینی، بلغاری، برزیلی، پرتغالی، دانمارکی، کرواسی و چک را به یکدیگر ترجمه کند. این مترجم البته قابلیت ترجمه صفحات وب را ندارد. بلکه کاربر می بایست متن خود را به صورت دستی وارد کرده و ترجمه را دریافت کند. آنها که از سرویس رایگان این مترجم استفاده می کنند محدودیت کاربری دارند (چند بار در دقیقه) و در صورت استفاده به دفعات زیاد در فاصله زمانی اندک، از سیستم پیغام خطا دریافت می کنند. سرویس غیر رایگان این مترجم چنین مشکلی ندارد. 

.

 ● مترجم آیم: Im Translator مترجم آیم در مقایسه با نمونه های یاد شده از زبانهای کمتری پشتیبانی می کند، ولی به دلیل داشتن یک سری ویژگیهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین ویژگی این مترجم امکان برگردانی متن اصلی به صورت همزمان است که می توان به وسیله آن صحت ترجمه را بررسی و با متن اصلی مقایسه کرد.

 

منبع: ماهنامه نفت پارس