خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

خانه اینترنتی من

گلهای آفتاب گردان؛ امید جدید پاکسازی فوکوشیما از مواد رادیواکتیو

گروهی از دانشمندان آژانس فضایی ژاپن معتقدند که کاشت گلهای آفتاب گردان در اطراف نیروگاه اتمی فوکوشیما می تواند رادیواکتیو خاک این منطقه را جذب کند.  

.

پژوهشگران آژانس فضایی ژاپن به سرپرستی "ماسامیچی یاماشیتا" درحال بررسی امکان کاشت گلهای آفتاب گردان در اطراف نیروگاه فوکوشیما 1 هستند. این محققان امیدوارند این گلها بتوانند ایزوتوپهای 134 و 137 سزیم حاضر در خاک مناطق اطراف نیروگاه را جذب کنند. 

.

پس از فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 با هدف رفع آلودگی خاک از سزیم رادیواکتیو آفتاب گردان و کلم روغنی کاشته شد. اما در آن زمان در خاک آلوده، مقادیر زیادی پتاسیم وجود داشت. این ماده که به طور معمول به عنوان کود استفاده می شود می تواند به جای سزیم جذب گیاهان شود. 

.

درصورتیکه خاک اطراف فوکوشیما بدون پتاسیم باشد احتمال محکمی وجود دارد که کاشت آفتاب گردان بتواند به جذب سزیم کمک کند.

.

به گفته این محققان اگر آفتاب گردانهای رادیواکتیو در کوره سوزانده شوند دود رادیواکتیوی ناشی از سوزاندن آنها وارد اتمسفر می شود. به همین منظور تیم "یاماشیتا" برای نابودی این گلها بر روی باکتریهای هوازی فوق گرماگیر مطالعه کردند.

.

این باکتریها که برای تولید کودآلی استفاده می شوند راه حل مناسبی برای کاهش تعداد آفتاب گردانها به میزان 1 درصد تعداد اولیه هستند.

.

براساس گزارش دیلی یوموری، با کاهش این گیاهان میزان زباله های رادیواکتیوی نیز کاهش می یابد.

.

"یاماشیتا" در این خصوص توضیح داد: "ما هنوز در فاز جمع آوری دانه های آفتاب گردان هستیم و فکر می کنیم که تا پاییز بتوانیم به میزان کافی دانه جمع کنیم."

.

این محقق از مردم خواست که در جمع آوری دانه های آفتاب گردان کمک کنند. با امید به اینکه این گیاهان بتوانند خاک را دوباره پاک کنند و به نمادی برای ژاپن جدید پس از فاجعه تبدیل شوند.

.

درحال حاضر آژانس فضایی ژاپن 300 کیلوگرم دانه آفتاب گردان جمع کرده اند.

.منبع: مهر